Tuesday, February 06, 2007

Det är KAOS - eller var det inte lite bättre förr?

Scenen är Stockholm, det är Januari och från den jämngrå himlen börjar sakta små snöflingor singla ner. Temperaturen ligger på minussidan, så snart täcks marken av ett tunt snötäcke. När jag är uppväxt, på stenåldern, hade detta i och för sig inte ens räknats som snö utan bara som kraftig rimfrost men låt oss för sakens skull ändå kalla detta för snö. Märkliga saker börjar hända. På tidningsredaktionerna ringer nyhetscheferna till tryckerierna och beordrar stopp i pressarna. Braskande rubriker sätts i polopoly och episerver med fet text :
- SNÖKAOS, SÅ DRABBAS DU!, SÅ HÅLLER DU DIG VID LIV TILLS ISTIDEN ÄR ÖVER PÅ TORSDAG! Let´s Dance Tobbe fast i en snödriva på hamngatan - Jag trodde min sista stund var kommen. 100 bästa tipsen att hålla värmen i polarkylan..osv osv..
Pendeltågen slutar gå bara man i deras vagnhall TÄNKER på snö, bussarna fryser fast och tunnelbanan dras med förseningar på en timme, beroende på is i biljetthallen och lövhalka.
Och allt detta för vad som på sextiotalet skulle kallats för rimfrost...
Dessutom så har jag noterat YTTERLIGARE ett fenomen, och detta är vm i bortförklaringar.
Återigen på sextiotalet, så skyllde inte de svenska idrottsmännen och kvinnorna ifrån sig. ALDRIG! Åkte man som en sopa så sa man det, och om man kom sist på etthundra meter, så konstaterade man helt kallt att man var skitdålig. Man stod för att man var en dålig idrottare helt enkelt.
Så icke idag! Roligast just nu är den tandlöse svenske alpinisten som skyllde sin 84:e plats på - hör och häpna - AGGRESIV SNÖ! Eller den svenske skidskytten som inte kunde träffa en ladugårdsvägg vid VM, kom visserligen trea men skyllde detta på TVÅAN. Denne tvåa var en polack som i media antyddes vara dopad.
Ingen åker dålig slalom, längd eller snowboard. Ingen har en dålig dag i höjd eller längd. Ingen simmar långsamt på 200 meter bröstsim, utan man är alltid offer för underliga omständigheter. Näe..jag hoppade bara en å tjyfem idag för att rybakov hade ju flyttat på min koncentrationsprick. Näe.. jag tyckte jag var i fin from idag men när materialet sviker så äre inte mycke man kan göra. INGEN står för någonting längre och är det då underligt att det blir snökaos av 4 millimeter nysnö?


Jag bara undrar?



Lev väl!

//Norman B Fibbler

2 comments:

Space babe said...

Aggressiv snö - hahaha! Jo, alltså ibland undrar man ju över det där med kollektivtrafiken och hur bra den är på att hålla tider när årstiderna gör väsen av sig, löv eller snö på rälsen borde ju ha förekommit även förr...För att inte tala om istappar! Varför blev ingen ihjälhuggen av en istapp förrän på 2000-talet? Typ!

Fluffgubben said...

Spacebabe!

Vad skönt det är med folk som tänker som jag själv..:)

/Norman