Thursday, January 04, 2007

Nacka kommun - a strange place

Godafton kära bloggläsare!
Nacka är en obskyr och anspråkslös kommun öster om Stockholm, visserligen med flaggskeppet Saltsjöbaden i spetsen, men ändå. Inte vidare upphetsande. (F'låt Amber)
Trots detta skenbara lugn försigår dock märkliga saker på kommunhuset. Deras växel har en mycket intressant elektronisk personfinnarfunktion, som kallas något i stil med rösticon eller liknande. Ringer man dit och tror sig veta namnet på den man letar efter, så kan man bara med hög och tydlig stämma just förklara att man vill prata med Hans Aronsson, eller vad han eller hon nu heter, och hipps vipps så blir man kopplad (förhoppningsvis rätt också). En sån här funktion går inte eder skribent spårlöst förbi, varför jag provat med att söka efter bland andra Tomtefar och Elvis Presley. Märk av min förvåning när jag gång efter gång blir kopplad till samme man.
-Kopplar till Hans Olofsson, säger den elektroniska telefonisten tjänstvilligt.
För min sedvanligt skruvade hjärna dyker nu upp flera tänkbara alternativ.
Antingen är Hans Olofsson schitzofren, och har av hjälpsamma kollegor fått flera olika anknytningar, även till sina mutipla personligheter. Allt i mångfalden namn.
ELLER så sluddrar eder skribent å de gruvligaste så allt jag säger låter som Hans Olofsson. Det mest spännade scenariot vore väl i alla fall att Nacka kommunhus är en portal för interstellär transport, och Hans Olfsson är kodordet typ "Beam me up Scotty" Med hjälp av extraterestrial teknik blir du alltså verkligen kopplad till Elvis som svarar - Bee Bop A lulah-hallo!
Har JAG livlig fantasi? ICKE! Jag är bara en liten smula konspiratorisk av mig!


Lev väl!


//Norman B Fibbler

1 comment:

Amber said...

Men alltå - det är ju inte MIN kommun! Jag bara bor här. Men det är en kommun som alltid ska vara först ut med allt nytt, hur korkat det än är. Ibland blir det bra, men minst lika ofta bara djävligt krångligt och DYRT för oss innevånare/förvånare.