Wednesday, May 31, 2006

Sveriges mest illa omtyckta person

I vart fall inom fildelarkretsar måtte väl vara Antipiratpyråns chefsjurist.
Jag är smått kluven till detta med fildelning.
Visst har det hänt att man kännt ett trängande behov av att köpa sig ett musikalbum klockan tre en torsdag morgon mitt i månaden. Men.. ingen deg ingen musik, OM man inte "shoppar" på nätet.
Samtidigt kan jag förstå artisterna som vill ha betalt, men å andra sidan HUR jävla girig får man bli? Om musikbranchen med APB i spetsen tror att skivförsäljningen går upp 170% bara för att man stänger TPB så har dom fel, GRUVLIGT fel. När jag var barn kostade en LP tjugoåtta spänn, och en singel en tia, och då handlade man, men NU? Tvåhundra för en cd, som i produktionskostnad kostar ca 8 kr stycket, känns...ja girigt, precis som jag sa.
Så länge tekniken att dela förfinas kommer fildelning finnas och öka, det är min hypotes.
Ett litet gott råd till Henrik Pontén är att inte ställa upp i valet till årets medmänniska, för jag tror att han är den enda i tävlingens historia som skulle lyckas få minuspoäng.
Han verkar vara någon slags självplågare som får näring ifrån att vara hatad, och varför inte? Alla bli lyckliga av sin tro. Vad blir då APB:s nästa steg?...Förbjuda nynning och vissling på allmän plats? Förmodligen, tror ju jag då, men så ÄR ju jag en smula konspiratorisk av mig!

Lev väl!

Norman B Fibbler







(H.Pontén, må dina armhålor invanderas av persiska ökenloppor, och dina tånaglar av aggresiv vietnamesisk fotmask)

No comments: