Tuesday, May 23, 2006

Vart är världen på väg?

Ja herregud..
Flyktingkatastrof i Darfur, missväxt, pandemier, klimatförändringar..
Men vad är väl det mot fru Gyllensporres katastrof-incident?
Min hyresgäst, vi kan kalla henne fru Gyllensporre, boende på en av de mest fasionabla adresserna i hela huvudstaden ringer mig, hon har gråten i halsen.
Småhulkande lägger hon fram sitt ärende och beskriver händelseförloppet för mig.
Snabbt får jag klart för mig att något riktigt allvarligt inträffat.
Jag får en målande beskrivning av kross, förstörelse och katastrof, och förbereder mig på det värsta. Kan någon ha dött av den uppenbarliga LAVIN som gått på taket till fru G:s hus?
Isblock och tung snö har rasat..
-Och vart skall dom små fåglarna nu bada i sommar?
-Ursäkta?
-Ja, hur tänker ni ersätta mitt fågelbad som nu ligger i 1000 delar på balkongens golv, krossat av en väldig islavin....

Då tänkte jag på döende barn i Afrika, ensamma Mammor som lämnar på dagis i snöglop klockan halv sju på morgonen och hämtar på samma dagis klockan sex på kvällen..
Sjuka och fattiga människor..

Fast vad är väl det mot fru G:s krossade fågelbad..
Och TÄNK om Östermalmsfåglarna som flyger runt och säger kwitt-kwitt skulle råka rulla sina övergödda små kroppar i en pöl med pink, och sedan landa på fru G:s balkong och stinka som sämre tvättade pissoarer, skulle detta rendera ett krismöte i FN:s säkerhetsråd?
Det tror ju jag... men så är ju jag en smula konspiratorisk av mig.

Lev väl

Norman B Fibbler

No comments: