Sunday, December 16, 2007

Gud vad dammigt det har blivit härinne....

Det är bara att erkänna,, jag har drabbats av skrivkramp..
Hur jag än vrider och vänder på mina texter så låter det bara lökigt,, i mina öron.. så jag avvaktar,, eller avvaktaDE, för inspirationen kom över mig under eftermiddagen.

Aldrig mer skall jag skratta åt andra länders traditioner, när jag nu under ett par intensiva dagar detaljstuderat luciafirandet. Där står den nervösa flicka som blivit utsedd att vara lucia. Klädd i ett nattlinne, med rött band runt magen och på huvudet en våt handduk följt av levande ljus. I denna flickas släptåg finner man, förutom de andra små damerna som INTE fick, men gärna vela vara, Lucia även pojkar klädda i nattlinnen med dumstrutar på huvudet. I händerna på dessa ser man pinnförsedda stjärnor....Slutligen har vi små röda tomtar och så det mest förunderliga av allting - de till pepparkakor utklädda stackarna. Jag förstår om utländska besökare blir fullständigt vettskrämda vid åsynen av detta härke...
Som sagt,,, ALDRIG mer skall jag skratta åt andra länders traditioner efter en djupdykning i våra egna bizarra traditioner.



Lev väl!


//Norman B Fibbler

1 comment:

Space babe said...

Norman, skojar'u? varför tror du jag uppdaterar så sällan? Men det finns bara en bot mot skrivkramp. Skriv skriv skriv. Puss!

ps. Apropå Lucia så är det supermysigt att se sin 4-åring lussa! Jag gillar nog traditionen just för att den är så underlig och full av "måsten" och "så här ska det vara/gå till". Så mycket i Sverige är liksom laissez-faire, vissa tycker ju inte ens man behöver vara troende för att vara kristen...