Monday, September 10, 2007

Civikurage,,,

Jag hamnar tillsynes ovanligt ofta i situationer där jag bannar folk som bär sig illa åt av olika anledningar, vilket kan beror på att jag antingen är någon slags äckelpäckel-magnet ELLER så ligger det någon slags latent Rickard Rättrådig i mig och bara väntar på att få ta de svaga i försvar.
Ännu en gång har Norman B Fibbler dragit ut i strid, denna gång på ICA MAXI.
Scenen är kassalinjen, MASSIVA köer, suckande köande kunder och extremstressande kassörskor. Enter left, Mrs Kossamu och hennes tonårsdotter little baby mu.
Jo visst..dom köade precis som alla oss andra, i´ll give them that.
The show begins : Långsamt, nästan demostrativt och flinande travar hon upp vara efter vara på bandet, inte så det blir någon jämn ström av varor, utan verkligen EN och EN..
Kassörskan, något konfunderad över detta tilltag säger i skämtsam ton något liknande ; -Lite snabbare kan jag nog jobba, och ler.
Kossamu svarar lika snabbt som en kobra hugger;
- Du ska fullkomligt skita i hur fort jag travar mina varor - fortsätt att ta betalt ditt lilla äckel.
Kassörskan må ha blivit chockad, för hon bara fortsätter att i snigelfart slå in kreaturets varor - en och en.. men man ser att hon blev rejält ledsen.
Så utbryter panik i ladugården! Kossamu har glömt något på sin inköpslista, och brölar åt little baby mu att fortsätta, vilket hon gör, i samma takt, och med en hand. Det är alltså inte så at dom vrider på varorna för att får ean-coden åt rätt håll, utan maskar av ren djävulskap. Långt om länge återvänder Mamma Mu, och välter ner ytterligare ett tjog varor i vagnen. Kassörskan som ofelbart ser och hör kassaköns suckande, stönande och himlande med ögonen, vänder sig nu till lilla baby mu med en vädjan;
- Jag vill inte vara tjatig men, skulle ni inte kunna lasta på era varor lite fortare? Kön är jättelång. och flera vill kunna betala. Om du vill kan du lägga ifrån dig plånboken hör så du kan packa upp med båda händerna.
Ur baby mus mun kommer då ; - Hörde du inte vad min mamma sa? Håll käften och ta betalt! Nu träder Norman B Fibbler in i handlingen.
Jag kan omöjligt acceptera sånt beteende och blir därför heligt förbannad!
- Hörrudu! ( Baby Mu och Mamma Mu vänder på huvudet samtidigt)
Jag stirra Baby Mu stint i ögonen ; - Jag tycker du ska ta din feta morsa med dig ut härifrån, ut i bilen och skämmas, för man tilltalar inte folk på det sätt ni gör!
Detta resulterar i att båda kossorna utan ett ord vänder på klacken och bara går.
Kassörskans reaktion värmde mitt hjärta ; Tack! Om du bara visste hur många gånger sånt här inträffar och hur många gånger jag önskat att någon skulle våga säga ifrån.
Äntligen någon som törs visa lite civilkurage! Hon trycker min hand och ler.
Mannen bakom mig i kön viskar diskret ; fan vad modigt gjort.

Men.. inte är det fråga om mod?
Är det inte vår skyldighet att hjälpa och försvara svagare om vi kan?

Det tycker i alla fall jag...



Lev väl!


//Norman B Fibbler

3 comments:

RedAngel said...

*S*...helt rätt!!! Har själv jobbat i kassalinjen en gång i mina unga dar, fast hade mamma mu hamnat hos mig & yppat dessa ord så hade hon haft en konservburk i pannan & ett lika otrevligt svar tillbaka!
Fyfan vilka människor det finns & till råga på allt dresserar sina avkommor till att ta sig ton!

Anonymous said...

Bra där brorsan. Glädjande att ditt anfall av civilkurage inte, som vid mitt senaste rättrådighetsutbrott, resulterade i polisingripnade. Men det skulle i och för sig varit spännande om två civilklädda poliser kommit och tryckt upp ko och kalv i väggen.
hej hej

Anonymous said...

Respekt!

Fast jag hade skallat morsan så att minimun hade kännt av det.