Sunday, January 07, 2007

Spacebabe mfl....

Som skriver om mat. Finns det någon outtalad kutym kring hur och vad man får skriva om andra människors matlagning?
Skriver ni att en torrkokad bit torsk "hade mer att önska" bara för att vara fina i kanten? Jag ÄLSKAR mat, om än en smula konservativ, men skulle använda ett HELT annat vokabulär i min matrecension:

-Den motbjudande köttslamsan som av restaurangen kallades entrecote, våldtog mina smaklökar innan den banade sig nerför matstrupen, som knöt sig i panikaratade krampattacker. Enda orsaken till att belysningen i den övermöblerade lokalen var dämpad synes vara en ambition att förhindra gästernas upptäckande av densammas skitighet, och matens i övrigt tvivelaktiga kvalitet. Den lismande personalen rinner som härsket smör längs väggens sunkiga paneler, och kan med svårighet urskiljas genom oset från köket.Vill vara säkra på att få uppleva en rejälv matförgiftning under er livstid, besök då gärna denna sorgliga ursäkt för näringsställe.

Skulle man kunna skriva så utan att bli bannlyst från ALL världens krogar för all framtid?




Lev väl!!


//Norman B Fibbler

2 comments:

Space babe said...

Kära Norman, man får skriva PRECIS som man vill och kan. Jag skriver som jag skriver oftast inte för att jag vill, utan mest för att jag kan inte annorlunda. Men du som kan annat, ska det också, tycker jag.

Tycker ofta att jag saknar ord, vet inte hur jag ska beskriva saker, händelser, känslor. Mina ord känns torftiga, banala. Är ibland också osäker på hur smaker ska uttryckas, men försöker.

Hämtar ofta tröst ur en bok om att skriva av Stephen King, att skrivande är öppet för alla, för man har som en verktygslåda, och man får helt enkelt använda de verktyg man har.

Men ibland har jag lust att ta en tur till Clas Ohlson och fylla på lite. Kanske gör man det genom att helt enkelt öva sig, som vi ju gör.

RedAngel said...

hahahahahahaaaa...din beskrivning är BÄSTA!!!
Mera sådana saker, istället för det slätstrukna eller spacebabe´s eminenta bortförklaringar.

Sure, det skulle orsaka rabalder...men å andra sidan heter det ju all PR är bra PR...fast jag skulle vilja höra han skorrande vin-gubben på tv4morgon svänga sig så istället för sina snoffsiga rekomendationer!

Det e mer min humor det...flippat & galet *S*