Sunday, July 02, 2006

Handikapptillstånd

Vet ni vad som krävs för att få ett handikapptillstånd till sin bil?
Jag trodde i min enfald att grundkriteriet var allvarlig sjukdom, eller att man inte har några ben eller nåt annat hemskt.
Jag har fel.
Där jag bor så skall man ha tight t-shirt, svällande biceps, flipflopsandaler och piratbyxor, ELLER skyhöga stilettklackar, synliga stringtrosor, översminkning och groteskt stora solglasögon.
I och för sig kan jag hålla med om att det måste vara svårt att gå i sandaler med 10 cm höga stilettklackar, men grundorsaken till detta inlägg var att jag observerade hur en liten grön bil, med tonade rutor och med stereon på max sladdade in på kvarterets ENDA handikappruta.
Ur bilen hoppar en madame i 20-års åldern, och rafsar åt sig ett handikapptillstånd under solskyddet. Kastar det lite nonchalant innaför rutan och RUSAR iväg på just 10 cm höga stilettklackar. Käre läsare, ta mig inte för att vara främlingsfientlig, men här där jag bor verkar ALLA få handikapptillstånd med uppehållstillståndet.
- Hm låt se,,(biståndshandläggaren slår i sina föreskrifter),,,livets nödtorft,hhh låt see,,, ni skall ha möbler, lägenhet, dator, widecreen tv, megamax parabol, gammal rostig bil, soffa med plast på, säng med inbyggd helikopterplatform och och.. hoppsan jag höll på att glömma handikapptillståndet.

Jag slår mig i backen på att om jag fick båda benen amputerade och lyckades få en handikappanpassad bil, och anökte om handikapptillstånd så skulle jag inget få.
Varför? 1: Min skada är inte tillräckligt allvarlig. (Karl den tolftes Karoliner släpade den döde kungen hem ifrån Norge, då borde jag kunna släpa mig på knogarna över gatan. Gnäll inte så jävligt karlkräk! ELLER 2: Jag har inte svällande biceps, flipflops, piratbyxor och urkaburka musik i bilen.

Sant eller inte?

Tja.. jag är ju en SMULA konspiratorisk av mig!

Lev väl!

// Norman B Fibbler

No comments: