Sunday, October 15, 2006

Korta ben

Jag har en vän, som är ca 150 cm lång. Egentligen är hon därmed bara blygsamt längre än en Bandar, men icke för ty.
Saken är den att hon rapporteras gå enormt fort, och med vad som beskriv som långa steg.
Så fort att när hennes make (som är längre) är med, får hon sänka sig till vad som benämns som myrsteg.
Om kroppen är någorlunda proportionell kan man säga att ca 50% av kroppens längd består av ben, vilket gör att hennes ben bär vara ca 75 cm långa.
Låt säga att makens ben då är 90 cm långa, vilket teoretiskt sett gör att även hans utsträckta steg blir ungefärligt lika långt dvs 90 cm. Jag har aldrig sett min vän gå i någon större hastighet iof, men jag skulle gärna vilja veta hur hon kompenserar de 15 centimeter som hon saknar, i förhållande till maken. Använder hon månne någon slags gummisko med inbyggd fjäder, eller är hon bara mer motiverad och målfokuserad än maken?

Ni förstår, sådant här kan jag bli sömnlös av, ELLER så är det så att jag bara är en smula konspiratorisk av mig - som vanligt.



Lev väl!


//Norman B Fibbler

1 comment:

Morelli said...

158 om jag får be!
& målinriktad/fokuserad