Sunday, August 27, 2006

Bofinkar, Pilfinkar, Missilfinkar

Som titeln idikerar har jag dragit på mig ornitologmössan denna gång.
Det har dykt upp en ny fågel på stan. Tha badest bird on the block, skulle man kunna säga. Jag talar om den dödsföraktande Missilfinken. Denna lilla fågel, till förvillelse lik en vanlig bofink, har förmodligen fel på sin DNA-stege, den lilla som den har. Likt Kamikatze piloter under andra världskriget kastar den sig ned mot marken i jakt på vad den än vara månde; Pommes frites, brödsmulor, tuggumirester och annat namnam...
Den mest utmärkande för Missilfinken är att den inte väjer för någonting, inte ens människor, utan touchar kompromisslöst ditt öra bara för att vara först på den eftertraktande smulan. Du ser dom sitta i stöddiga mobbar, och dricka sig berusade på ölslattar, innan deras vansinnesfärder tar sin början. Jag undrar vad samhället tänker göra åt denna nya pest? Kramsfåglar med skyhöga kolesterolvärden och taskig attityd.
Bofinkar skall pipa och hoppa vettskrämt undan när man närmar sig, inte länga fram en klo i ett fåfängt försök att få dig att snubbla. Fågelvärldens Kenta och Stoffe sitter i buskarna och vrålar om hur starka dom är just idag. Fånga fanskapen i fisknät och gör paj på dom är mitt recept..

MEN så är ju jag en smula konspiratorisk av mig...


Lev väl!!


//Norman B Fibbler

No comments: