Wednesday, August 09, 2006

Ring inte till polisen!

Idag har jag hittat en stulen bil.
Jo faktiskt, den stod övergiven på parkeringen här utanför, och nyfiken som jag är ringde jag vägverkets dator som förstår talad svenska, och rådfrågade denna om bilen.
-Detta är en RÖD volvo av 89-års modell, fordonet är efterlyst, förkunnade datorn glatt.
Vad gör man då? Jag, Norman B Fibbler, som den rättskaffens man jag är, ringde polisen.
Jag började med 11414, det "nya" numret för icke brådskande situationer.
-Välkommen till polismyndigheten svarar en manlig telefonsvararröst.

-Gäller ditt ärende pass eller upplysningar om pass tryck ett, vill du göra en polisanmälan eller förlustanmälan tryck två, vill du prata med en speciell person tryck tre. Vill du tala med en telefonist tryck noll.
Skillnaden mellan dom två sista valen hade jag lite svårt att förstå, men jag chansade på att det var någon speciell som skulle vara jätteglad när jag ringde och berättade om den efterlysta bilen.
Jag trycker tre.
-Var god ange anknytningsnummer , fyra siffror, avsluta med fyrkant.
Hmmm.. jag VET ju inte vem jag skall prata med, och kan därför inte någon anknytning.
Kanske bäst att försöka hos telefonisten i alla fall.
-Samtalet avslutas, tack för påringningen, välkommen åter!
Hallå, vänta! Jag vill ju prata med en telefonist!
Fan! Jag ringer upp igen, och får mig till livs samma harang om ettor, nollor, tvår och telefonister. Denna gång trycker jag noll.
Det ringer.. och ringer.. och ringer...
-Polisen!
-Hej, jag heter Norman Fibbler, och jag skulle vilja rapportera att jag hittat en stulen bil
-Står bilen trafikfarligt ? ( jag hör hur hon tuggar på något, och det låter som en mazarin)
-Nej, svarar jag, den står snyggt och prydligt parkerad utanför mitt hus.
-Var god dröj..*klick*
Det ringer.. och riinger..
Efter tio minuter lägger jag på luren. Varefter jag ringer upp på nytt.
Trycker noll och hamnar i växeln, blir kopplad och hamnar hör och häpna i en NY telefonkö.
Ny telefonsvarare: -Välkommen till polismyndigheten. Alla våra handläggare är upptagna för tillfället, men vi gör att för att hjälpa dig så fort som möjligt. Stanna kvar, så blir det snart din tur. Du har nummer 36 i kön.
Sen kommer det hissmusik.
-Tack för att du väntar, du har nummer 36 i kön.
Mer hissmusik.
-Vet du att du kan få hjälp med många ärenden direkt på vår webplats, www.polisen.se?
Tack för att du väntar, du har nummer 35 i kön.
Nu orkar inte Norman med mer hissmusik och lägger därför på luren ytterligare en gång.
MEN, skam dem som ger sig!
Vid tredje försöket så träffar jag rätt!
-Välkommen till polisen! ( En dam i femtio-års åldern svarar)
-Hej, jag heter Norman B Fibbler och jag har hittat en stulen bil!
- Då skall du få prata med länskommunikationscentralen, varsågod!
ÄNTLIGEN! Jag skall få göra min sammhällsplikt och rapportera min observationer!
I´m going to be liberated!
-Länskommunikationscentralen, Gustavsson.
-HEJ! Norman Fibbler här! Jag har hittat en stulen bil!
-Åkej, vilken adress?
-Gösgatan 45
-Bilen Regnr?
-ABC 123
Tangentbordsknappning...
-Röd Volvo?
-JAJJAMENSAN! (Nu ser jag framför mig hur jag lagerkransbeprydd välkomnas på närpolisstationen, och får en kopp kaffe och en mazarin, som tack för rådigt ingripande, och varför inte en liten hittelön?)
- Ären hel?
- Ursäkta?
-Finns alla däck på och sådär?
-Jodå, så vitt jag kunde se var den hel..( nu är jag förbryllad)
-Perfekt, då slipper jag skicka ut en bil. Jag slår jag ägaren en signal, och säger åt honom var bilen står! Tack för samtalet. *Klick*

Vad kommer härnäst?

-Hållå dom rånar posten i Ormsta Centrum!!
-Åkej, (tuggar mazarin) kan du se om dom har automatvapen?
-Jag vet inte!!
-Återkom till mig när du har uppgift om det, gärna med kaliber och vapenmodell!
Tack för påringningen. *klick*

Ring inte polisen, du ödslar bara din egen tid.
Slå istället ihjäl rånaren på fläcken, lämna en lapp med telefonummer och telefontid så får polizen ringa DIG när dom har lust och tid.

Vart är samhället på väg?

Jag är bekymrad.

Lev väl!

//Norman B Fibbler

3 comments:

Stefan said...

hahahaha...vilken underbar läsning. det är inte bara JAG som drabbas av sådant anar jag en medhaverist här ;)

*nickar*

vart är samhället på väg? kunde inte sagt det bättre själv

Space babe said...

Hahaha! Som murvel är jag van vid polisens labyrintiska telefonväxel, roligt att få ta del av nån annans irrande färder i den.

Hanna said...

Nu var du rolig.. hihi