Monday, August 07, 2006

Vardagsmysterier, eller saker som Norman inte förstår.

1: Långtradare som kör om varandra, i uppförsbackar, med milslånga köer som följd är vardagsmysterium nr 1. Detta på grund av att när omkörningen väl är avslutad, och det kan dröja LÄNGE!, Så slinker omköraren bara in framför nosen på den omkörde, och kör lika långsamt som innan omkörningen. Vad är då meningen med föreningen?

2: Pensionärer på banken, 15:55 är vardagsmysterium nr 2.
Denna alltmer växande folkgrupp har hela dagarna på sig att uträtta sina ärenden på banken.
Jag är hänvisad till slutet av arbetsdagen, och hamnar omfelbart bakom en gammal dam med dammiga bankböcker som skall uppdateras. VARFÖR kan dom inte besöka banken på fömiddagen, när den i princip är tom, och dom i alla fall varit vakna sedan svinottan?

3: Övergångställsknappstryckarna, är vardagsmysterium nr 3.
Inte alla mind you, utan dom som trycker på knappen och sen går utan att vänta på grön gubbe.
Varför i helvete då trycka alls? Är det bara för att ha nöjet att stoppat biltrafiken?

4: Kassamarodörerna är vardagsmysterium nr 4.
Dessa personer som på en direkt fråga från kassörskan om det finns en spänn, femti öre eller whatever vänder formligen ut och in på sig i jakten på efterfrågad valuta.
Sällan (läs aldrig) återfinns något mynt, och man konstaterar efter frenetiskt rivande i väskor, fickor, skor, bagar och andra tänkbara gömslen att; neeeeeeej tyvärr.. Jaha, och varför leta öht?

5: Parkeringsmarodörer är vardagsmysterium nr 5.
Är det bara jag som OFTA råkar ut för att bli nästintill inparkerad när man går och handlar?
Hur jävla långt från ingången jag än ställer mig så kommer det OFELBART nån jäkla flarnhare och och parkerar 9,4 mm från sidan av min bil.
Tror dom möjligen att min snygga bil och deras rostiga, otvättade, gamla Simca skall få ihop det på något sätt och efter 13 månader börja föda röda MG:s?
Dessutom så ÅTERVÄNDER dom alltid samtidigt som jag till sin bil, vilket gör att jag inte kan orera mig , svära och peka i den utsträckning jag skulle behöva.

Come to think of it så blev jag för några år sedan inparkerad på DAGABS kundparkering i Solna, av en korpulent dam i fyrtiofem-års åldern. Hon parkerade , trots att parkeringen i princip var tom så nära min bil att jag fick krypa ut genom passagerardörren. Flytta MIN bil säger ni?
-Otänkbart! Jag var där först och stod bra till för att kunna lasta.
Jag gick i kapp tanten och frågade om hon inte skulle kunna flytta sin bil en smula, då jag inte fick upp förardörren. Hennes reaktion är lika snabb som oväntad.

-Skit ner dig!
-Va?
-Skit ner dig sa jag!

Jag blev först paff, sen förbryllad och slutligen när allt adrenalin runnit dit det skulle skitförbannad.
Du din fula jävla kossa, ( jag månar alltid om att i gräl INTE gå till personangrepp, men i detta fall var det oundvikligt) har du fått till körkort till skänks eller?

-Far du åt helvete, svarar hon, snabbt som en spottkobra
-Va säger du?
-Och ta din fula jävla bil med dig!!!

Nu är det krig!
Jag går ikapp henne ytterligare en gång.

-En sak skall du bara ha klart för dig, säger jag och försöker bibehålla lugnet.
-Om utseende vore straffbart så skulle du för länge sedan suttit inne på livstid.

Sorti Norman B Fibbler.
Jag hör hur hon skriker något, men lyssnar inte.
Jag hade segrat.


Tyckte jag då, men så ÄR ju jag en smula konspiratorisk av mig.

Lev väl!!

//Norman B Fibbler

8 comments:

Morelli said...

Härligt Norman!! jag garvar högt!

Fluffgubben said...

Tack :)

Och grattis på ettårsdagen förresten!

//Norman B Fibbler

Neggot said...

Ja dra mig baklänges, det är frågor man kan ligga sömnlös över flera långa nätter i sträck. Jag har dock en bekännelse, jag är en av övergångsställesknapptryckarna och jag kan förklara att det sker rent impulsivt. Vilket blir mitt straff?

Fluffgubben said...

Stegling, inget annat duger!

// Norman B Fibbler

Stefan said...

fan! jag känner hur adrelaninet kokar. jävla kärring....men du vet vad tricket är va?

peta in papper i avgassystemet och toppa det med att sätta fast ett par gem i vindrutetorkaren...med den vassa änden mot rutan

Fluffgubben said...

Don´t get mad, get even!
Gudomlig rättvisa!
Du är en stor tänkare!

//Norman B Fibbler

Eugéne de Beauharnais said...

Hr Fibbler

Undertecknad råkade ut för en särdeles elak komplott under sommarens början. Då man tillsammans med ett par bröder anträdde resan från Lärdomsstaden vid Fyris mot Lärdomsstaden å den Skånska slätten blevo man vittne (offer?) till vardagsmysterium 1. Vad undertecknad kunde notera var att samtliga illgärningsmän voro chaufförer hos speditören Schenker. Dessa personer torde bli drawn, hung and quartered.

I övrigt stå undertecknad bakom Er i kampen mot idiotin

Anonymous said...

Jag gillar också att trycka på övergångsknappen...men jag ryser i hela kroppen när jag själv kör bil och ser hur andra gör det. Dessutom förstår jag inte varför inte folk kan springa över övergångsstället, även fast de har grön gubbe. Jag gillar dom som springer och tycker illa om dom som sakta hasar sig över.